Off White Blog
Reality Bites: Social Critiques bij Art Basel HK

April 12, 2024

Art Basel Hong Kong is geopend voor VIP-gasten met twee dagen previews vóór de openbare opening op 24 maart. In feite is dit slechts het begin van een golf van kunstevenementen die de stad stormenderhand veroveren. Gelijktijdig met Art Basel is de biecht / expressionistische kunstenaar Tracey Emin's eerste kunsttentoonstelling in China en de nieuwe lichtshow van de Japanse kunstenaar Tatsuo Miyajima - "Time Waterfall".

De lange stroom van verlichte nummers langs de zijkant van het International Commerce Centre is een behoorlijk spektakel en sluit aan bij Miyajima's standaard boeddhistisch geïnspireerde thema's (verandering, niet-bestaan, eeuwigheid), maar er zijn nogal wat stukken in de verschillende tentoonstellingen die licht gaan op de metafysica maar zwaar op sociaal commentaar.

Een van deze stukken is Kuifje Wulia's grootschalige 'Vijf ton huizen en andere Understories'. Gecomprimeerde balen karton versierd met muurschilderingen hangen aan kettingen en vormen een spiraal, als commentaar op de arme bejaarde kartonnen verzamelaars in Hong Kong die een schamel inkomen verdienen door karton te leveren aan recyclingdepots. Wulia besteedde twee jaar aan het project om de kartonnen route door Hong Kong te volgen, onder meer door samen te werken met Filipijnse huishoudsters die karton gebruiken om zelf windschermen te maken wanneer ze zich verzamelen in de openbare ruimtes van de stad om op zondag te socializen.

Een ander grimmig en ietwat extravagant commentaar is Zhang Ding's "18 Cubes". Dit zijn vergulde kubussen die bezoekers worden aangemoedigd om te schrapen en te krabben om hun stempel letterlijk te drukken. De anarchistische kunstenaar heeft eerder vele andere even destabiliserende werken gemaakt, zoals 'Opening' in 2011, waar hij de galerietentoonstelling transformeerde tot een nachtclub-setting als kritiek op pompeuze sociale rituelen.

"What you see is the ongezien / Chandliers for Five Cities" is opgezet door de Zuid-Koreaanse kunstenaar Kyungah Ham. Het werk is een borduurschilderij van gouden kroonluchters - met het extra feit dat het textiel in Noord-Korea is gemaakt. Het werk werd gedaan om het contrast tussen de twee naties te benadrukken, evenals de kloof tussen de rechteloze en politiek machtige klasse.

Art Basel Hong Kong is nu aan zijn vierde jaar toe en heeft bijgedragen aan de reputatie van de stad als kunstcentrum voor Azië. Met zulke gedurfde radicale kunst aan de gang, kunnen nieuwe generaties kunstenaars de toekomst blijven inspireren.

Verwante Artikelen