Off White Blog
Art Central 2018 Hong Kong: A Preview of the Art Fair

April 12, 2024

Lv Shanchuan, ‘Sea No.4 Dimensions’, 2017, olieverf op doek, 140 x 180 cm. Met dank aan Contemporary van Angela Li.

Art Central, gepresenteerd met hoofdpartner United Overseas Bank (UOB), organiseert van 27 maart tot 1 april 2018 zijn vierde editie met 103 internationale galerijen op de Central Harbourfront in Hong Kong.

De beurs heeft consequent een holistisch overzicht getoond van moderne en hedendaagse Aziatische kunstmeesters, met een reputatie voor het stimuleren van opkomend talent in de regio. Charles Ross, algemeen directeur van de beurs, zegt: "In slechts vier jaar tijd is Art Central uitgegroeid tot een van de toonaangevende evenementen in de regio voor internationale verzamelaars, kunstliefhebbers en het grote publiek." Hij noemt ook de 'sterke banden van nieuwe beursdirecteur Yang Shuyin met verzamelaars, galerijen, instellingen en de kunstwereld in het algemeen' als hoeksteen van de uitgebreide kijk en het bereik van de beurs.

De beurs van dit jaar is georganiseerd in drie verschillende segmenten: gevestigde artiesten, opkomende artiesten en solo-presentaties. In het eerste segment, uit Oost-Azië, presenteert Gallery Hyundai Dansaekhwa-artiesten Chung Sang-Hwa en Kim Tschang-Yeul evenals de beroemde schilder Minjung Kim en fotograaf Myoung Ho Lee, terwijl Whitestone Gallery Gutai-artiesten Shozo Shimamoto, Atsuko Tanaka en Sadamasa presenteert Motonaga. En een van de vele galerijen in Hong Kong die aan de beurs deelnemen, is Contemporary van Angela Li, die de Chinese kunstenaars Lv Shanchuan en Li Hong bo presenteert, die in hun werk hedendaagse sociale kwesties aanpakken.

Damien Hirst, Installatie uit ‘Schizophrenogenesis’, 2014. Afbeelding ter beschikking gesteld door Paul Stolper, Londen.

Hoewel er opnieuw een nadruk wordt gelegd op het gezamenlijk promoten van artiesten uit Azië-Pacific, brengt Art Central 2018 ook internationale artiesten naar voren zoals Damien Hirst, vertegenwoordigd door Paul Stolper London. Farmaceutische sculpturen uit zijn serie ‘Schizophrenogenesis’ uit 2014 zullen te zien zijn. Galerie Forblom in Stockholm brengt zowel de veelgeprezen multimedia- en installatiekunstenaar Tony Oursler als de multidisciplinaire kunstenaar Not Vital. Beide kunstenaars staan ​​bekend om het verschuiven van de kijkervaring van kunst in de 21e eeuw. Yang legde uit dat internationale artiesten evenveel gewaardeerd worden op de beurs. Ze merkt op: “Art Central streeft er ook naar diversiteit te leveren aan onze verzamelaars en beursgangers; hopelijk helpt dit brede assortiment hen bij het opbouwen van vooruitstrevende en spannende collecties ”.

Laurent Martin "Lo’ ",‘ Flying Junk Year ’, 2016. Met dank aan Puerta Roja.

Dat gezegd hebbende, wijdt Art Central 2018 zijn opkomende talentsectie aan kunstenaars puur uit de Aziatisch-Pacifische regio en biedt het een platform voor innovatieve en experimentele kunst met behulp van diverse gemengde media. Een opmerkelijke kunstenaar is Laurent Martin "Lo", die mobiele bamboe-sculpturen maakt om de kijker onder te dompelen in de fysieke en zintuiglijke deugden van het organische materiaal. "Het rijke discours dat wordt gegenereerd door deze nevenschikkingen en de verhalen achter het mentale en fysieke proces van de artiesten, wekt nieuwsgierigheid en dialoog op", zegt oprichter van Puerta Roja, Adriana Alverez-Nichol, die de kunstenaar naar de beurs brengt. "Het is ook altijd opwindend om minder bekende Latijnse en Aziatische culturele verhalen te verkennen en de traditionele percepties van kunst bij het publiek te plagen."

In het derde segment zullen op Art Central 2018 gerichte solo-presentaties hedendaagse kunstenaars worden getoond die institutionele ondersteuning hebben gekregen, met werken in permanente collecties van toonaangevende internationale musea of ​​degenen die hebben deelgenomen aan biënnales over de hele wereld. Een van de tentoongestelde artiesten is filmmaker en fotograaf Wing Shya, gepresenteerd door Blue Lotus Gallery, die zijn serie 'Sweet Sorrow' zal vertonen. De werken zijn een fotografische ode aan de desolate menselijke toestand en worden gelezen als een technicolor liefdesbrief aan Hong Kong, de stad die hem heeft opgevoed.

Wing Shya, ‘Sweet Sorrow’ -serie, 2013. Met dank aan Blue Lotus Gallery.

De tentoonstelling duikt ook in het rijk van de filmkunsten en toont Wing's werk als filmmaker Wong Kar-wai's on-set stills-fotograaf. Sarah Greene, de directeur van de galerie, merkt op dat Art Central "de juiste gelegenheid is om dit opwindende oeuvre aan een internationaal publiek te brengen, omdat het de juiste hoeveelheid variatie biedt zonder te overweldigend te zijn".

Naast de belangrijkste evenementen op de beurs, blijft Art Central, in een voortdurende samenwerking met het Asian Society Hong Kong Center, culturele inclusie van de bredere gemeenschap stimuleren door middel van outreach-partnerschappen met lokale scholen. UOB en Sovereign Art Foundation hebben eveneens complementaire evenementen georganiseerd. Dit jaar heeft UOB een reeks inktworkshops van een week gepland, in samenwerking met jonge Hong Kong-inktkunstenaars, die de studenten en het grote publiek wil betrekken.

De samenwerking van UOB met Art Central zal dit jaar ook een spannend nieuw interactief prestatieprogramma zien via ‘Performance X 4A’ in samenwerking met 4A Center for Contemporary Asian Art.De live-optredens, die hedendaagse zorgen over overdaad en onteigening aanpakken, weerspiegelen verder de diversiteit van de kunstbeurs en tonen hedendaagse kunstenaars uit de hele regio Azië-Pacific, zoals de Australische Caroline Garcia, de Indonesische FJ Kunting, de Singaporese Sam Lo en Hong Kong-kunstenaarsduo Sampson Wong & Lam Chi Fai.

ART REPUBLIK is er trots op mediapartner te zijn van Art Central.

Dit artikel is geschreven door Toby Wu voor Art Republik 18.

Meer informatie op artcentralhongkong.com.