Off White Blog
Een overzicht van Art Stage Singapore 2018: Intersections

April 27, 2024

Afbeelding van Miwa Komatsu Live Painting. Met dank aan Whitestone Gallery.

De achtste editie van Art Stage Singapore vond plaats van 25 t / m 28 januari 2018, met als thema ‘Intersections’. De beurs presenteerde vele meesterwerken, van een tentoonstelling van de werken van Alexander Calder tot de onmiddellijk herkenbare werken van de beroemde kunstenaar Fernando Botero zoals ‘Sunflowers’ en ‘Donna Seduta Che Guarda Fianco, Ed 2/6’. Het probeerde ook indruk te maken door spectaculaire beelden van Amedeo Modigliani (‘Tete de Cariatide’) en Manolo Valdes (‘Blue Butterflies’ en ‘Infanta Margarita’) in de openbare ruimtes van de beurs te tonen, wat een gevoel van ontzag bij de bezoeker opriep. De Tiroche DeLeon-collectie werd bijzonder goed ontvangen, met ‘Pink Men vs. Pink Buddha’ van Manit Sriwanichpoom als publiekslieveling.

Inderdaad, het land van focus voor deze editie was Thailand, hoewel dit niet meteen duidelijk was voor fair-goers, en het had een meer gecureerde inspanning kunnen zijn. Richard Koh Fine Art had een geweldige weergave van de werken van Natee Utarit met ‘Untitled Poems of Theodore Rousseau’. Deze waren niet alleen een lust voor het oog vanwege hun indrukwekkende schaal, maar ook een uitgebreide introductie tot de kunstenaar en zijn betekenis in de Thaise kunstscene.

Fernando Botero, ‘‘ Donna Seduta Che Guarda Fianco, Ed 2/6 ’, brons met zwarte patina, 38 x 28 x 37 cm, 2012. Met dank aan Art Stage Singapore.

Verschillende stands op de beurs waren gewijd aan het promoten van Zuidoost-Aziatische kunst, zoals het de taak van Art Stage Singapore was om de vlaggenschipbeurs te zijn voor kunst uit de regio. Ze omvatten Sundaram Tagore Gallery, evenals Gajah Gallery en kunstagentschap Art Agenda, SEA. Sundaram Tagore merkte op: "Art Stage heeft een wonderbaarlijke invloed uitgeoefend op het hedendaagse artistieke leven in Singapore en dat de Sundaram Tagore Gallery er trots op is geassocieerd te zijn met de eerlijk sinds de oprichting. '

The Art Agenda, S.E.A Team. Met dank aan Art Agenda, S.E.A.

Kunstagenda S.E.A. had een opvallend goed samengestelde stand, die zowel kopers als bezoekers rijke en thematische introducties gaf over de invloed van Chinese kunst en esthetiek in het werk van lokale reuzen zoals Chua Ek Kay, evenals minder bekende gebieden van moderne Indonesische abstractie met kunstenaars zoals als Mochtar Apin en Ahmad Sadali. "Secundaire marktdealers met categorie- en gebiedsspecialisme zoals Art Agenda, S.E.A raken nooit uit de mode, vooral niet in het kader van een uitgestrekte diverse beurs", aldus oprichter Wang Zineng. "Ons succes is gebaseerd op hoe het verzamelen van smaak blijft evolueren, en hoe we cureren en verbanden leggen tussen wat misschien niet meteen duidelijk is."

Mazel Galerie, afkomstig uit Brussel en vorig jaar aanwezig in Singapore, nam voor het eerst deel aan de beurs en was positief over hun deelname. Galeriedirecteur Kevin Troyano zei: “De ervaring was geweldig. De beurs was kleiner dan die van voorgaande jaren, maar ik voelde de opwinding en nieuwsgierigheid van de menigte - inclusief studenten die ooit verzamelaars zouden worden. Het is erg belangrijk dat de jongere generaties een scherp oog en waardering voor kunst ontwikkelen. ” Hij voegde toe: "Ik heb niet veel galeries in Singapore op de beurs gezien en ik vind het belangrijk dat we aanwezig zijn. Het is een geweldige tentoonstelling, niet alleen voor ons galerijen, maar ook voor de kunstenaars die we vertegenwoordigen. We waren erg blij om Singapore voor te stellen aan de aanstormende sterartiest Fidia Falaschetti (een publiekslieveling), die het een paar maanden geleden buitengewoon goed deed in Miami. ”

De stand van Mazel Galerie op Art Stage Singapore 2018.

Er waren andere kunstgalerijen uit het Westen, zoals Ashok Jain Gallery uit New York en Omer Tiroche Gallery uit Londen. Tegelijkertijd had de beurs een sterke vertoning van Oost-Aziatische galerijen, zoals Gallery Kogure uit Japan en New Museum uit Korea, wat de zichtbaarheid van de beurs buiten de regio bewijst. Werken van bekende Aziatische kunstenaars konden ook op de beurs worden gewaardeerd, zoals bij Opera Gallery, waar een prachtig aanbod van werken van Anish Kapoor en Ran Hwang te zien was.

In wezen keek Art Stage Singapore 2018 echter buiten de kunst, zoals met de stukken van Hong Kong-juwelier Dickson Yewn, The Artling's Collectible Design Showcase en ‘A Modern Play’ door zelfbenoemde modecurator Mira Sianipar. Deze droegen allemaal bij aan de indruk dat er dit jaar minder conventionele galerijen waren en verwaterden de focus op kunst die je van Art Stage zou verwachten.

Een opvallend kenmerk van de beurs dat de ogenschijnlijk multidisciplinaire belangen van deze editie aanvulde, was de Asian Art Award, ondersteund door Warehouse Terrada. De vertoning van Chikako Yamashiro's winnende korte film ‘Mud Man’, waarin de delicate gevoelens van de inheemse Okinawa tegenover haar geboortestad uiteen werden gezet, was bijzonder lovenswaardig; de filmzaal, gescheiden van de drukte van de kermis, stelde bezoekers in staat dieper met het werk bezig te zijn.

Afbeelding van Asian Art Award Exhibit. Met dank aan Asian Art Award.

Art Stage Singapore 2018 zag een paar live-evenementen, van de Southeast Asia Forum-toespraken van Fernando Botero Jr., Ole Scheeren en William Lim tot de meeslepende schildervoorstelling van kunstenaar Miwa Komatsu, gepresenteerd door Whitestone Gallery. De serie was succesvol in het trekken van een breed publiek, maar had toegankelijker kunnen worden gemaakt als deze zich op dezelfde verdieping bevond als het hoofdgedeelte van de beurs. Tweemaal, tijdens de vernissage en op zaterdagmiddag, betoverde Komatsu bezoekers door een primer canvas en haar spectrum van olieverf te transformeren in texturaal levendige vlakken van emotie. Haar vertoonde eigenaardigheden tijdens het schilderen en de auditieve landschappen die haar beweging motiveerden waren fascinerend.

Green Zeng, ‘Lu Xun: Truth’, 2017. Afbeelding met dank aan UOB.

De beurs hield ook vast aan hun inzet om het Singaporese publiek voor te lichten over kunst. Ten eerste keerde UOB terug als belangrijkste partner van de beurs met de UOB Art Space, en presenteerde het een tentoonstelling van UOB-winnaars van Schilderkunst van jaar uit Singapore, Maleisië en Thailand, waarmee de voortdurende steun van de bank voor de regionale kunsten werd getoond.

Ondanks dat het een kleinere beurs was, rapporteerde Art Stage Singapore "sterkere verkoopresultaten in alle prijscategorieën" in haar persbericht na de beurs, waarbij enkele van de kunstwerken werden gekocht via ADITUS, een platform voor crypto-rijken.

Al met al had Art Stage Singapore een grotere collaterale impact kunnen uitoefenen op de Singapore Art Week, waarvoor het wordt aangeprezen als het ankerevenement, maar ook voor het grote lokale publiek, maar het was nog steeds een interessant ontmoetingspunt dat kunstliefhebbers bracht samen.

Verwante Artikelen