Off White Blog
Beoordeling: Grand Seiko Spring Drive 8 Day Power Reserve

April 17, 2024

De Grand Seiko Spring Drive 8 Day Power Reserve is het eerste Grand Seiko-horloge dat wordt geproduceerd door de Micro Artist Studio van de fabrikant, gelegen in Shiojiri in de prefectuur Nagano in het centrum van Japan. Hoewel "Micro Artist Studio" niet per se een verkeerde benaming is, is de naam door en door een understatement - het team van specialisten daar vertegenwoordigt het absolute beste van Seiko en is meer dan in staat om het beste van de beste te volgen uit Europa, of het nu gaat om assemblage / afwerking van bewegingen of metiers d'art technieken.

De creaties van de Micro Artist Studio lopen uiteen van de driehandige, tijdloze Credor Eichi II tot de uiterst gecompliceerde Credor Spring Drive Minute Repeater. Wat deze uurwerken gemeen hebben, is altijd hun onberispelijke kwaliteit geweest, zowel binnen als buiten, en de nieuwe Grand Seiko Spring Drive 8 Day Power Reserve is niet anders. Aan de voorkant valt meteen de spiegelglans op de platina kast op, die werd bereikt met een aangepaste zaratsu-techniek die oorspronkelijk werd gebruikt bij het polijsten van Japanse messen.

In tegenstelling daarmee heeft de wijzerplaat een fijn gespikkelde textuur die glinstert als vers gevallen sneeuw, een afwerking die Seiko diamantstof noemt. De gebruikelijke kenmerken van een Grand Seiko-uurwerk zijn hier bewaard gebleven, van de gefacetteerde uren- en minutenwijzers tot de secondenwijzer in de vorm van een taps toelopende lans.Grand-Seiko-Spring-Drive-8-Day-Power-Reserve-caseback

Draai het horloge om en het nieuwe 9R01 Spring Drive-kaliber presenteert zich met de gangreserve-indicator om drie uur. Met 37 mm is de beweging vrij groot en vult de behuizing correct zonder dat er afstandsringen nodig zijn. Calibre 9R01 gebruikt drie parallel geschakelde lopen om een ​​gangreserve van acht dagen te bereiken en is als hybride Spring Drive-beweging in staat tot +/- 10 seconden per maand nauwkeurig te zijn.

In de 9R01 heeft Seiko ervoor gekozen om een ​​enkele grote plaat te gebruiken in plaats van individuele bruggen en hanen. Dit maakt het monteren van de beweging veel uitdagender, omdat alle componenten onder de plaat perfect moeten passen. Een enkele plaat biedt echter een stevig platform dat bijna op een tweede hoofdplaat lijkt - alle bewegingsdelen zijn dus veiliger ingeklemd zonder speling ertussen.

Hoewel de plaat het zicht op de beweging blokkeert, is er nog veel te zien. Merk bijvoorbeeld op hoe de omtrek van de plaat van negen tot één uur is gevormd om op Mt. Fuji. De lagers van de juwelen en de blauwe schroeven opzij, de bewegingsplaat heeft ook gaten die de wielen eronder blootleggen, allemaal om de lichten van de stad Suwa op te roepen, die zich in de buurt van het huis van de Artist Micro Studio bevindt.

Specificaties

Dimensies: 43mm

Functies: Uren, minuten, centrale seconden, gangreserve-indicator (caseback)