Off White Blog
Art Fair Philippines 2018 op de Link Makati: A Preview

Mei 3, 2024

De Filippijnen hebben onlangs een ontluikende groei doorgemaakt in het publiek van de beeldende kunst, wat tot uiting kwam in een recordaantal bezoekers van meer dan 40.000 bezoekers gedurende een periode van vier dagen op Art Fair Philippines (AFP) 2017. Voor de editie van 2018, The Link carpark in Ayala Centre in Makati, Manila zal opnieuw worden omgevormd tot een tentoonstellingslocatie met meerdere niveaus, die dient als de onorthodoxe maar ruime gastheer voor de kunstbeurs. AFP loopt van 1 tot 4 maart 2018 en 51 deelnemende galerijen tonen het beste op het gebied van moderne en hedendaagse Filippijnse kunst dat ze kunnen bieden.

Installatiezicht vanaf Art Fair Philippines 2017

AFP speelt in op de groeiende belangstelling voor hedendaagse Filippijnse kunst en introduceert een nieuwe sectie, ArtFairPh / Photo. Door een exclusieve ruimte voor fotografie toe te wijzen op de kunstbeurs, eert AFP zowel het werk van fotografen als hun bijdragen aan de Filippijnse kunstscene, terwijl het de bekendheid en verzamelbaarheid van fotografie als kunst onder Filippino's vergroot. Mede-oprichtster Lisa Periquet, die voor de beurs spreekt, zegt: 'We vinden dat het tijd is om dit te doen, aangezien de beurs het publiek van Manilla heeft opengesteld voor verschillende beeldende kunstpraktijken. Hopelijk kan fotografie eindelijk zijn plaats vinden in onze lokale kunstscene. ”

Eduardo Masferre, ‘Investigating a Camera’, 1948, gelatine zilverfoto

Een andere nieuwe functie van de AFP van dit jaar zijn de speciaal samengestelde ArtFairPh / Projects. Hier krijgen internationaal gevestigde beoefenaars zoals filmmaker Kidlat Tahimik, beeldend kunstenaar Lyra Garcellano en kampioen van etnografische kunst Leonard Aguinaldo de opdracht om te exposeren op AFP.

Een speciale projecttentoonstelling met de titel 'Provocations' wordt samengesteld door Neal Oshima en Angel Velasco Shaw, beiden veteranen van documentaire kunst op zich. Neal Oshima staat met name bekend om zijn uitgebreide oeuvre dat zich toelegt op het fotograferen van inheemse stammen en tradities. Door een interessante draai te geven aan hun curatie, werpt de tentoonstelling licht op de Filippijnse cultuur door een uitgekiende selectie te presenteren van lange verhalen en fragmenten van verhalen die met elkaar in dialoog zijn gebracht. De werken zullen worden verzameld door een reeks van zowel gevestigde als opkomende fotografen en fotojournalisten die niet zijn aangesloten bij galerieën.

Kidlat Tahimik

Verschillende terugkerende kunstgalerijen en instellingen hebben ook beloofd iets nieuws te brengen voor het groeiende publiek bij AFP. Teresa Rances, de Filippijnse programmadirecteur van de Asian Cultural Council (ACC), onthulde dat voor 2018 de samenwerking van Leon Gallery en ACC Philippines Foundation Inc. een eeuw Filippijnse kunst zal benadrukken in verband met zijn wereldwijde verwevenheid. De selectie omvat: Jose Joya die terugkeert met een werk gemaakt in New York City; In Bretagne gevestigde schilder Macario Vitalis; en Ang Kiukok wiens blootstelling aan het Westen resulteerde in zijn werken van intense vervreemding.

Om toe te voegen aan deze uitgebreide line-up van kunst gepresenteerd op AFP, zal Tin-Aw Gallery worden vergezeld door vele kunstenaars waarmee de galerij de afgelopen jaren heeft samengewerkt. Zoals galeriedirecteur Dawn Atienza zegt: “Wat anders zal zijn, is het concept van de show. Tin-aw streeft er jaarlijks naar om in het kader van de beurs interessante tentoonstellingen te bedenken. We zijn 10 jaar en deze tentoonstelling in 2018 zal een soort viering zijn voor de galerie. ”

Florian Graf, ‘Pond and Floe’, 2015, Lambda prints op Alu-Dibond, 80 x 60 cm

In samenwerking met de educatieve inspanningen van de beurs zullen ArtFairPh / Talks en ArtFairPh / Tours dit jaar opnieuw verschijnen. De gesprekken worden georganiseerd naast de Ateneo Art Gallery en zullen de gesprekken voeren met panels van gerenommeerde curatoren, zoals Clara Kim van TATE Modern en anderen van het Mori Art Museum in Tokio en de National Art Gallery of Singapore. De beurs blijft een aanvulling vormen op het initiatief ‘10 Days of Art ’, dat de voorloper is van een indrukwekkende reeks evenementen, openbare kunstinstallaties en museumopeningen rond Metro Manila. ‘10 Days of Art’, 10 dagen voorafgaand aan AFP geopend, breidt de beurs uit buiten het bereik van de belangrijkste tentoonstellingslocatie in The Link en brengt kunst rechtstreeks naar het publiek voor massaal genot.

ART REPUBLIK is er trots op mediapartner te zijn van Art Fair Philippines.

Meer informatie op artfairphilippines.com

Artists Talk About Their Work At Art Fair Philippines 2018 (Mei 2024).